lauantai 8. syyskuuta 2012

Nuttua

Syksyssä on jokin ihme taika, joka saa mut aina kaivamaan puikkoja ja lankoja kaapinperältä. Pimenevät illat ja viileät aamut vain täytyy omistaa puikkojen kilinälle ja lämpöisille ajatuksille uusista villasukista taikka tumppusista.

Jo viime syksynä ihastelin Kotipalapeli-blogissa kirjoittajan neulomia villatakkeja, mutta en siunannut ajatustakaan sille, ettäkö itse samanmoisen vääntäisin ja unohdin koko ohjeen. Nyt tänä syksynä on taas  tullut ihasteltua kaikenmoisia villatakkeja, erityisesti essin mummon Väinölle neulomia ihanuuksia, ja törmäsin jälleen samaan villatakkiohjeeseen. Nyt on tällä äidillä niin kova villatakkikuume, että päätin ihan tosissani tehdä Pojulle oman takin kyseisellä ohjeella.


Lankakaupoille siis. Punaisesta tulee villatakki Pojulle ja sinisestä masuvauvalle, jos tämä innostus pysyisi ja saisin aikaan jopa kaksi luomusta. (Viime talvena aloitettu koon 74 villahaalari on vieläkin lahjevaiheessa.)
Ohje on tosi helppo ja nimensä mukaisesti, jopa se kässän-open painajainenkin saisi tämän tehtyä. ;)
Täällä on eilisestä asti puikot heilunut sen verran tiuhaan, että valmiina on jo takakappale ja oikea etukappale. Pelkkä ainaoikeaan-neulominen on kuitenkin sen verran puuduttavaa, että lisäsin itselleni hieman haastetta palmikkoneuleella, jotta pysyy into tekemisessä. :)

Tätä vauhtia neuletakki pääsisi Pojun ylle jo parin päivän päästä, mutta taidan silti pitää yllä realistisempaa tavoitetta, joulua.

Onko muita syksyisiä puikonheiluttelijoita?
Oletteko te niitä kässän-open painajaisia vaiko unelmia?



18 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Kirjoitusvirhepaholaiset... Pitäisköhän tuota itselläkin alkaa vääntämään villatakkia. Ohje tosissaan vaikutti helpolta ja villiksien tarve meillä olis melko suuri. Mä oon jotenkin hurahtanut keltaiseen, keltainen villatakki olis ihana! Tai vihreä. Tai punainen. Tai tai tai. Vaikka kaikki. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ohje on oikeasti tosi helppo! Mä suunnitelin kans jo miljoona eri väriä, jolla halaun tän tehdä. :D Kun sais edes tän ensimmäisen tehtyä. ;D

      Poista
  3. Mä taisin olla kässäopejen painajainen ja kässäopet oli mun painajaisia :D Vasenkätisenä ei ollut helppoa, kun opettajat eivät osanneet opettaa minua oikein. Muutenkaan kässä ei ollut mun juttu ja olen pysynyt puikoista ja neuloista erossa aikuisiälläkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans vasenkätinen, mutta meidän kässänopettaja opetti mut silti oikeakätiseks. :) Ei vissiin jaksanut edes yrittää muuta. ;D

      Poista
  4. Minä olin ehdottomasti painajainen! En varmaan saanut oikeastaan mitään tuotua kässäntunneilta kotiin asti. Kun muut neuloivat lapaset parissa kuukaudessa, minä en saanut niitä valmiiksi edes vuodessa. Oikein hävetti. En vain yksinkertaisesti ole ikinä ollut käsityöihminen (vaikka kokki ammatiltani olenkin :D), mutta ihailen kovasti niitä, jotka osaavat/tykkäävät tehdä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin aina koulussa se, jolla oli säärystimet ensimmäisenä valmiina ja villasukissa tein erikoisuuksia, kun muut tuskasteli pelkän joustinneuleenkin kanssa. Mä siis tykkään tehdä ihan hirveästi, mutta mun suurin ongelma on se, että sitä innostusta saattaa kestää vain muutaman päivän ja jos työ ei siihen mennessä tuu valmiiksi niin sitten se lojuu kaapinperällä vuosia. :D

      Poista
  5. Suosittelen tuota villatakkia :) Tein Ruttu-Nuttu blogista löytämälllä ohjeella villtatakin virkkaamalla paksusta kelo langasta, ja kun alkuun pääsi niin ei malttanut lopettaa. Todella helppo ohje ja nyt takki on jo käytössä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin kans tuota kelo lankaa, että vois tulla tosi ihana ja pehmeä, mutta ostin tuota ohuempaa, kun en jaksa miettiä, että paljonko pitäis muuttaa silmukkamääriä, jos lanka on paksumpaa.
      Mulla on nyt niin kova meno päällä, että tuo oikeasti varmaan valmistuu ihan kohta. :D

      Poista
  6. Tuleeko teille pikkuveli? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kumpa tietäisinkin. :) Maanantaina on rakenneultra ja siellä toivottavasti pikkuinen vähän valottaisi tätä asiaa. :)
      Mutta tuo sininen lanka oli sen verran ihana, että kyllä siitä villatakin saa tytöllekkin. Ompahan sitten mummot sekaisin, kun on pojalla punaista ja tytöllä sinistä. ;D

      Poista
  7. Mistä löysit tuon villatakin ohjeen? Itsekkin voisi haalia nyt syksyksi jotakin käsityötä tehtäväksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa tekstissä on linkki ohjeeseen, kun painat sanaa villatakkeja lauseessa:
      "Jo viime syksynä ihastelin Kotipalapeli-blogissa kirjoittajan neulomia villatakkeja" :)
      Mun pitäsi vaihtaa noitten linkkien väriä, kun ei niin helposti erotu. :)

      Poista
  8. Heippa,
    Hauskaa syksyä sinne teille !
    Mitä teille muuten kuuluu ? En ole kauheasti blogeja lueskellut viime aikoina, kun on ollut vähän muuta tekemistä, sillä LA on _neljän_ päivän päästä. :)

    Terkut, Tiia (ex-lapsiperheen elämää)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin. :)
      Meille kuuluu ihan hyvää. :) Poju pitää kiireisenä niin ei edes huomaa, kuinka tämä aika luistaa. :D
      Oho, onnea jännittäviin viimeisiin päiviin. ;)

      Poista
  9. Minkä merkkistä tuo punainen lanka on? :)

    VastaaPoista
  10. Niin ja paljonko sitä meni tuohon villatakkiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punainen on Janne-lankaa. Sitä meni tasan seitsemän kerää eli 350g. Se on melkein samanlaista lankaa kuin seitsemänveljestä ja suosittelisin ostamaan mielummin seitsemänveljestä lankaa, koska niissä on isommat rullat ja on halvempaa. Ite huomasin sen vasta myöhemmin, muttei voinut enää vaihtaa, kun sävy ei täsmännyt. :(

      Poista